Lediga jobb som Familjehemssekreterare i Ystad

Se lediga jobb som Familjehemssekreterare i Ystad. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Ystad som finns hos arbetsgivaren.

Familjehemssekreterare

Ansök    Okt 21    Ystad kommun    Familjehemssekreterare
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.? I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.? För oss är ledars... Visa mer
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.?

I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.?

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. 

Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Vi utökar vår verksamhet och söker nu ytterligare en familjehemssekreterare med inriktning på handledning!

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar idag totalt 13 personer enhetschef, administrativ assistent, barnsekreterare,  familjehemssekreterare, jourhemssekreterare och skolsamordnare (anställd av Utbildningsförvaltningen). Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. För att lyckas med vårt arbete krävs därför att jourhem och familjehem håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Vi är en driven grupp som arbetar hårt för att utveckla vårt arbete, allt ifrån att ta fram material till de vi möter, rutiner/processer, digitalisering, samt mötesplatser för både barn och unga som är placerade men också för våra jourhem/familjehem.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, deltagande i yrkesresan, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.

Vi är också väldigt stolta över att arbeta med Backa barnet, för mer information besök hemsidan, www.backabarnet.se

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare, handledning kommer du vara en av två familjehemssekreterare som har fokus på vägledning och handledning till våra familjehem. Detta innebär att du kommer att ansvara för ungefär hälften av våra pågående familjehem. Handledning sker minst en gång i månaden eller tätare vid behov. 

Du kommer i ärendena arbeta tätt tillsammans med det placerade barnets barnsekreterare. Tillsammans följer ni upp barnets situation i familjehemmet (2 ggr/år) eller har samtal med familjen vid behov. I tjänsten ingår också att följa upp avtal med familjehem och andra ekonomiska frågor som rör det placerade barnet.  

Tillsammans med kollegorna på enheten är du också med och arrangerar våra två trivseldagar (sommar och jul) för placerade barn och deras familjehem.

KVALIFIKATIONER
Du har en socionomexamen. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom socialtjänsten och främst inom familjehemsvården. Då stora delar av tjänsten innebär att hålla samtal ses tidigare erfarenhet av  arbete inom socialtjänstens öppenvård som meriterande. Utbildningar som handledarutbildning, Ett hem att växa i, martemeo terapeut, "steg 1 utbildning" ses också som meriterande. 

Det är viktigt att du är trygg i dig själv och har förmåga att stötta andra i svåra situationer. Då du kommer ha långvariga kontakter är det viktigt att du har god förmåga att skapa relationer och möta olika människor med respekt och värme. Andra viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team men också enskilt, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du måste vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetet kräver att du har B-körkort

Urvalsprocessen kommer att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson. Visa mindre

Jourhemssekreterare/Familjehemssekreterare

Ansök    Aug 28    Ystad kommun    Familjehemssekreterare
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.? I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.? För oss är ledarsk... Visa mer
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.? I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.?

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Som Jourhemssekreterare/Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare och fem familjehemssekreterare. Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. 

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Vi är en driven grupp som arbetar hårt för att utveckla vårt arbete, allt ifrån att ta fram material till de vi möter, rutiner/processer, digitalisering, samt mötesplatser för både barn och unga som är placerade men också för våra jourhem/familjehem.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, deltagande i yrkesresan, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.

Vi är också väldigt stolta över att arbeta med Backa barnet, för mer information besök hemsidan, www.backabarnet.se

ARBETSUPPGIFTER
I SÖSK kommunerna (Ystad, Sjöbo, Simrishamn, Tomelilla och Skurup) finns en gemensam jourhemspool med syfte att tillhandahålla kommunernas behov av jourhem för barn som är i behov av att akut placeras utanför hemmet. Vi söker nu en jourhemssekreterare/familjehemssekreterare som har huvudansvaret för vår gemensamma jourhemspool. Tjänsten är en delad tjänst som innebär ca 60 % jourhemssekreterare och 40% familjehemssekreterare.  

 I uppdraget som jourhemssekreterare arbetar du tillsammans med ytterligare en kollega för att tillhandahålla de andra kommunerna jourhem vid behov. Detta innebär att hitta jourhem vid akuta förfrågningar, vara med vid placeringar, följa upp placeringar samt vara med med vid avslut i jourhem. Du har också ansvaret att handleda jourhemmen. I uppdraget ingår också att bl.a. utveckla jourhemspoolen, utbilda jourhem, ha dialog/ge information till samarbetskommunerna samt sammanställa statistik. Rekrytering av jourhem ingår inte i arbetsuppgifterna. 

I ditt uppdrag som familjehemssekreterare ansvarar du för att handleda familjehem. Handledning sker minst en gång i månaden eller tätare vid behov. Tillsammans med barnets socialsekreterare (barnsekreterare) arbetar du för att skapa de bästa förutsättningarna för barnet att lyckas. 

Tillsammans med kollegorna på enheten är du också med och arrangerar två trivseldagar (sommar och jul) för placerade barn och deras familjehem samt arrangera utbildningar för våra jour-och familjehem.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom socialtjänsten och främst inom familjehemsvården. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning inom socialtjänsten är meriterande.

Meriterande är också om du har en handledarutbildning, utbildning i Nya källvesten, Ett hem att växa i, och/eller martemeo terapeut.

Viktiga egenskaper är stresstålighet då tjänsten kräver att du kan agera snabbt, självständighet men också samarbetsförmåga eftersom du arbetar mot flera socialtjänster och jourhem. Du behöver också vara flexibel, ha en förmåga att lyssna, ha ett kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetet kräver att du har B-körkort

Urvalsprocessen kommer att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Mar 7    Ystad kommun    Familjehemssekreterare
På Social omsorg arbetar 1100 engagerade medarbetare som varje dag bidrar till invånare i vår kommun som på något sätt behöver omsorg eller stöd. Vi arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg. Vi söker nu en ny familjehemssekreterare - rekrytering/grupphandledning. Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sex enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhe... Visa mer
På Social omsorg arbetar 1100 engagerade medarbetare som varje dag bidrar till invånare i vår kommun som på något sätt behöver omsorg eller stöd. Vi arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Vi söker nu en ny familjehemssekreterare - rekrytering/grupphandledning.

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sex enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. I enheten ingår också kommunens stödboende för ungdomar/unga vuxna.

Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. Vår vision är "Att göra världen lite bättre för barnen" En av de viktigaste uppgifterna för att lyckas är att rekrytera familjehem som håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Allt vårt arbete utgår från vad som är bäst för barnet.

Trivseln hos medarbetarna på enheten är hög och i senaste medarbetarenkäten (oktober 2021) skattade medarbetarna 4,8 av 5 vad det gäller god stämning på arbetsplatsen.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete. Du får också uppleva våra trivseldagar 2 gånger per år som vi arrangerar för våra placerade barn och deras familjehem



ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare -rekrytering/grupphandledning arbetar du i ett team tillsammans med en annan kollega med uppdraget att rekrytera nya jour-och familjehem samt tillsammans med handläggande socialsekreterare matcha barnet till rätt familjehem. Tjänsten innebär också att handleda familjehem i grupp samt rekrytera kontaktfamiljer vid behov.

Familjehemsutredningarna genomförs utifrån socialstyrelsens riktlinjer genom bl.a. BRA-fam eller Källvesten. Under våren kommer familjehemssekreterarna börja arbeta med familejhemsvinjetterna (framtaget av socialstyrelsen).

Efter att ett familjehem har rekryterat, utretts och matchats till ett barn lämnas familjehemmet över till en ny familjehemssekreterare som ansvarar för att handleda dem. Handledning sker vid ett tillfälle/vecka de första tre månaderna och därefter ett gång/månad eller tätare vid behov.

Grupphandledningen utgår från TMO (Traumamedveten omsorg) vilket både medarbetare och familjehem har utbildats i.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom med erfarenhet av socialt arbete. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom familjehemsvård. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och utredningsarbete är meriterande.

Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Meriterande är också om du har utbildning i källvesten, martemeo terapeut, ett hem att växa i eller någon form av handledningsutbildning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Arbetet kräver att du har B-körkort

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Okt 21    Ystad kommun    Familjehemssekreterare
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden. För oss är ledarskap... Visa mer
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Efter sju år som familjehemssekreterare i kommunen är det nu dags för vår kollega att söka sig vidare till nya utmaningar. Vi söker därför en ny familjehemssekreterare i rekryteringsgruppen.

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. För att lyckas med vårt arbete krävs bl.a. att vi rekryterar jourhem och familjehem som håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Vi är en driven grupp som arbetar hårt för att utveckla vårt arbete, allt ifrån att ta fram material till de vi möter, rutiner/processer, digitalisering, samt mötesplatser för både barm och unga som är placerade men också för våra jourhem/familjehem.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, deltagande i yrkesresan, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.

Vi är också väldigt stolta över att arbeta med Backa barnet, för mer information besök hemsidan, www.backabarnet.se

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare i rekryteringsgruppen arbetar du tillsammans med en kollega med uppdraget att rekrytera nya kontaktpersoner, kontaktfamiljer, nätverkshem samt jour-och familjehem. I arbetsuppgifterna ingår att noga utreda (BRA-fam, familjehemsvinjetter samt Nya Källvesten) och bedöma tilltänkta hem enligt våra rutiner men också tillsammans med handläggande socialsekreterare matcha barnet till rätt resurs. Innan hemmet lämnas över till en handledande familjehemssekreterare skriver rekryteringsgruppen också ett avtal med hemmet. De två familjehemssekreterarna i rekryteringsgruppen har inga egna pågående jour- och familjehem att handleda, då vi vill att rekryteringen ska prioriteras och inte påverkas av brådskande situationer i ärenden.

Rekryteringsgruppen håller också i våra tematräffar där vi bjuder in våra kontaktpersoner/kontaktfamiljer/jourhem/familjehem till föreläsningar med mingel, grupphandledning till familjehem samt uppdaterar våra Facebooksida. Tillsammans med kollegorna på enheten arrangerar de också våra två trivseldagar (sommar och jul) för placerade barn och deras familjehem.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom socialtjänsten och främst inom familjehemsvården. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och utredningsarbete är meriterande.

Meriterande är också om du har utbildning i Nya källvesten, Ett hem att växa i, någon form av handledarutbildning för familjehemssekreterare och /eller martemeo terapeut.

Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team men också enskilt, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetet kräver att du har B-körkort

Urvalsprocessen kommer att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Sep 30    Ystad kommun    Familjehemssekreterare
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden. För oss är ledarskap... Visa mer
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Efter sju år som familjehemssekreterare i kommunen är det nu dags för vår kollega att söka sig vidare till nya utmaningar. Vi söker därför en ny familjehemssekreterare i rekryteringsgruppen.

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. För att lyckas med vårt arbete krävs bl.a. att vi rekryterar jourhem och familjehem som håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Vi är en driven grupp som arbetar hårt för att utveckla vårt arbete, allt ifrån att ta fram material till de vi möter, rutiner/processer, digitalisering, samt mötesplatser för både barm och unga som är placerade men också för våra jourhem/familjehem.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, deltagande i yrkesresan, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.

Vi är också väldigt stolta över att arbeta med Backa barnet, för mer information besök hemsidan, www.backabarnet.se

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare i rekryteringsgruppen arbetar du tillsammans med en kollega med uppdraget att rekrytera nya kontaktpersoner, kontaktfamiljer, nätverkshem samt jour-och familjehem. I arbetsuppgifterna ingår att noga utreda (BRA-fam, familjehemsvinjetter samt Nya Källvesten) och bedöma tilltänkta hem enligt våra rutiner men också tillsammans med handläggande socialsekreterare matcha barnet till rätt resurs. Innan hemmet lämnas över till en handledande familjehemssekreterare skriver rekryteringsgruppen också ett avtal med hemmet. De två familjehemssekreterarna i rekryteringsgruppen har inga egna pågående jour- och familjehem att handleda, då vi vill att rekryteringen ska prioriteras och inte påverkas av brådskande situationer i ärenden.

Rekryteringsgruppen håller också i våra tematräffar där vi bjuder in våra kontaktpersoner/kontaktfamiljer/jourhem/familjehem till föreläsningar med mingel, grupphandledning till familjehem samt uppdaterar våra Facebooksida. Tillsammans med kollegorna på enheten arrangerar de också våra två trivseldagar (sommar och jul) för placerade barn och deras familjehem.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom socialtjänsten och främst inom familjehemsvården. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och utredningsarbete är meriterande.

Meriterande är också om du har utbildning i Nya källvesten, Ett hem att växa i, någon form av handledarutbildning för familjehemssekreterare och /eller martemeo terapeut.

Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team men också enskilt, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetet kräver att du har B-körkort

Urvalsprocessen kommer att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Feb 16    Ystad kommun    Familjehemssekreterare
På Social omsorg arbetar 1100 engagerade medarbetare som varje dag bidrar till invånare i vår kommun som på något sätt behöver omsorg eller stöd. Vi arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg. Vi söker nu en ny familjehemssekreterare - rekrytering/grupphandledning. Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sex enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhe... Visa mer
På Social omsorg arbetar 1100 engagerade medarbetare som varje dag bidrar till invånare i vår kommun som på något sätt behöver omsorg eller stöd. Vi arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Vi söker nu en ny familjehemssekreterare - rekrytering/grupphandledning.

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sex enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. I enheten ingår också kommunens stödboende för ungdomar/unga vuxna.

Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. Vår vision är "Att göra världen lite bättre för barnen" En av de viktigaste uppgifterna för att lyckas är att rekrytera familjehem som håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Allt vårt arbete utgår från vad som är bäst för barnet.

Trivseln hos medarbetarna på enheten är hög och i senaste medarbetarenkäten (oktober 2021) skattade medarbetarna 4,8 av 5 vad det gäller god stämning på arbetsplatsen.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete. Du får också uppleva våra trivseldagar 2 gånger per år som vi arrangerar för våra placerade barn och deras familjehem



ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare -rekrytering/grupphandledning arbetar du i ett team tillsammans med en annan kollega med uppdraget att rekrytera nya jour-och familjehem samt tillsammans med handläggande socialsekreterare matcha barnet till rätt familjehem. Tjänsten innebär också att handleda familjehem i grupp samt rekrytera kontaktfamiljer vid behov.

Familjehemsutredningarna genomförs utifrån socialstyrelsens riktlinjer genom bl.a. BRA-fam eller Källvesten. Under våren kommer familjehemssekreterarna börja arbeta med familejhemsvinjetterna (framtaget av socialstyrelsen).

Efter att ett familjehem har rekryterat, utretts och matchats till ett barn lämnas familjehemmet över till en ny familjehemssekreterare som ansvarar för att handleda dem. Handledning sker vid ett tillfälle/vecka de första tre månaderna och därefter ett gång/månad eller tätare vid behov.

Grupphandledningen utgår från TMO (Traumamedveten omsorg) vilket både medarbetare och familjehem har utbildats i.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom med erfarenhet av socialt arbete. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom familjehemsvård. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och utredningsarbete är meriterande.

Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Meriterande är också om du har utbildning i källvesten, martemeo terapeut, ett hem att växa i eller någon form av handledningsutbildning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Arbetet kräver att du har B-körkort

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen. Visa mindre